Paleo/Primal
21 Jan
Exista zeci de diete, zeci de abordari diferite asupra nutritiei si au unui stil de viata sanatos insa pe mine m-a convins stilul de viata paleo/primal. Tot ma gandeam cum sa explic cat mai clar in ce consta, cand am dat peste aceste 2 video-uri, care spun extrem de multe in cate 5 minute fiecare. Desi sunt in video cateva mici chestii cu care nu sunt de acord, cam tot ce se zice acolo este foarte bine fundamentat de sute de studii si confirmat de doctori si antropologi adevarati (nu cei platiti de Big Pharma sau Big Agra).
Nutritie:
Fitness:





21 January 2010 - 9:27 pm
In primul film apare afirmatia ca genele noastre sunt aceleasi cu ale primitivului desenat cu sulita in mana (oare acum 2.000.000 de ani aveau sulite?). E o afirmatie simplista. Lasand la o parte diferentele de piele, inaltime, etc intre diverse populatii de pe glob, mai aproape de subiectul alimentatie, ia cititi de aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance cat de variat poate fi raspunsul organismului la alimentatie, functie de stilul de viata al comunitatii.
Din punctul meu de vedere, ramane totusi perfect valida observatia ca e bine sa mananci traditional, e insa ceva mai dificil de zis ce inseamna asta, si in mod cert variaza. Nu demult ne-a povestit de exemplu o cunostinta maritata prin Italia ca cei de acolo au o problema cu ardeii cruzi, care cica le-ar provoca eructatie. La noi, din cate stiu, e un aliment traditional.
Despre cercetatorii platiti de companii farmaceutice, etc: astept cu interes sa se descopere si cercetatorii contractati de omuletii verzi din bazele ascunse de public de guvernul american.
21 January 2010 - 10:24 pm
Genele chiar sunt identice. E vorba de genomul uman si este dovedit asta. Faptul ca te iei de o greseala irelevanta (sulita!) nu e argument pentru nimic.
SI eu sunt de acord ca trebuie sa mancam local, traditional pentru ca organismul asta stie cel mai bine sa faca. Ne-am adaptat la mediul in care traim. De exemplu eu nu sunt de acord sa scoatem iaurtul din alimentatie doar pentru ca a aparut mai recent pe scara evolutiei noastre. Se pare ca europenii sunt mult mai bine adaptati la digerarea lactozei. Insa sunt si multi care au intoleranta(cunosc personal vreo 2).
Cat despre ultima ta afirmatie… consider ca esti naiv. Te rog uita-te la majoritatea studiilor stintifice care sunt publicate in revistele de specialitate si vei vedea ca scrie clar ca acei doctori/cercetatori sunt sponsorizati de diverse firme farmaceutice. Nimeni nu neaga acest lucru. Aici nu e vorba de nu stiu ce teorie a conspiratiei, ci chiar se intampla zi de zi. Tu stii ca doctorii romani sunt trimisi peste hotare la diferite conferinte unde se prezinta diverse medicamente iar totul este platit de companiile farmaceutice care produc acele medicamente? Doctorii nostri vad doar acele studii pe care companiile farmaceutice vor sa le vada.
24 January 2010 - 11:05 pm
Good job Ka
, complet de acord cu ideea, am renuntat la antrenamentul prelungit si regular cu greutati, le fel si la alergatul pe distante lungi de dimineata….acum fac doar sprinturi si alte activitati care sa imi aduce ceva satisfactie nu chin infernal regulat.
Cat despre comentariul lui Daniel…te rog revizioneaza clip-ul
… nenea cu sulita reprezinta omul de acum 10k ani, nu de acum 2 milioane de ani…se refera la faptul ca genomul care a evoluat in 2 milioane de ani nu se putea schimba in 10 mii…indicatia e catre dieta de acum 10k de ani nu de acum 2 milioane….’ma’ repet si eu ca Ghitza
25 January 2010 - 12:01 pm
Ok; uite aici ce schimbari de comportament si infatisare se pot intampla in 50 de ani: http://en.wikipedia.org/wiki/Domesticated_silver_fox
Nu mi se pare ca conteaza asa mult in discutia asta daca genomul e identic sau nu, ci modul cum se manifesta genele respective. Ideea e ca fie prin selectie si mutatie, fie prin manifestarea uneia sau alteia din gene, organismele se pot schimba destul de mult si destul de repede.
25 January 2010 - 8:22 pm
Daniel, perfect de acord. Manifestarea unei gene sau a alteia este determinata de diversi factori, printre care si alimentatia noastra de zi cu zi.
25 January 2010 - 8:29 pm
Uite aici un exemplu concludent.
http://blogs.wsj.com/health/2010/01/25/harvard-doc-steps-down-to-keep-drug-industry-speaking-gig/?mod=rss_WSJBlog
27 January 2010 - 12:34 pm
Clipul cu alimentatia e atat amuzant cat si educativ si te face sa te uiti mai atent in farfuria ta inainte de a baga in gura.
Clipul cu exercitiile este discutabil. Comunitatea stiintifica nu a cazut de acord cu privire la metodele de vanatoare ale stramosilor nostri preistorici. Sunt pareri stiintifice care sustin teoria vanatului prin alergarea animalului pana la epuizare (exista triburi actuale in Africa, care fac asta), cat si teorii in sprijinul videoclipului.
E o prostie sa asociezi alergatorii cu culturistii, iar ideea ca Ronnie Coleman (and the likes of him) e un om sanatos e discutabila.
In rest sugestia de a face exercitii intense si de scurta durata e una foarte buna si nu poate fi decat benefica.
Multumesc pt clipuri!
27 January 2010 - 1:42 pm
Si eu sunt de acord cu tine ca metodele de vanatoare erau diverse. Fie alergau animalul pana la epuizare, fie il pandeau, il inconjurau si il atacau rapid si mortal. Oricum, ideea principala e sa nu ne uitam “radacinile”, adica sa tinem cont ca organismul uman e adaptat la anumite conditii si functioneaza optim intr-un anumit context.
Cat despre culturisti (cei care nu se dopeaza), eu as zice ca sunt mai sanatosi decat omul de rand cu burta si bere in mana. Chiar daca nu ne place gabaritul imens pe care il au, sunt destui care au o alimentatie brici, ca la carte, studiata in cele mai mici detalii.
28 January 2010 - 7:48 pm
Raspunsul sincer al unui maratonist de 2:40, cunoscut de al meu:
“Am vazut filmuletele acum vreun an; sunt in asentimentul primului dintre ele dar si pe mine m-a cam enervat al doilea la prima vizualizare. Incerc totusi sa ma detasez de faptul ca sunt alergator si sa privesc obiectiv: adevarul e ca, pentru cineva care vrea sa aiba o viata sanatoasa si implicit sa arate bine si care nu face sport de performanta i s-ar potrivi mai mult antrenamentele explozive si scurte decat miile si miile de kilometri alergati. Eu insumi consider alergatul ca pe un viciu (stiu, e greu de acceptat), mult mai putin nesanatos decat cele “consacrate”, but still – un viciu. As fi vrut sa fac altceva dar imi place prea mult.”
22 March 2010 - 9:53 pm
salut
am 30 de ani si ajunsesem la 102 kg
am inceput dieta paleo de la inceputul lui februarie (2010).
am slabit pana acum aprox 14 kg
am renuntat la produsele din grau, zahar rafinat, ulei vegetal si mancare procesata definitiv
ma simt foarte bine
nu credeam ca se poate, dar se pare ca cel putin pe mine ma ajuta sa tin regimul asta.
tin sa precizez ca exercitiile fizice se reduc strict la mers pe jos si urcat de trepte
mers de la 30 de minute la 2 ore.
23 March 2010 - 2:36 pm
Suna promitator
Trebuie insa precizat ca nu toata lumea va vedea o asemenea scadere in greutate atat de brusca. In momentul in care mananci mancare reala, corpul are tendinta sa ajunga in starea de homeostaza (greutate optima).
Oricum, felicitari pentru rezultate. Ideile ce trebuie aplicate sunt simple insa e mult mai greu sa ai motivatia si determinarea sa te tii de ele pe termen mediu si lung. Tine-o tot asa.
26 June 2010 - 10:09 am
Pe mine unul m-ai convins
. Am inceput si eu de o saptamana stilul de viata paleo, mai greu este sa renunt la lactate
.
Felicitari pentru blog.